PokemonLightningStar
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

PokemonLightningStar

Forum
 
HemGalleriSökLatest imagesBli medlemLogga in

 

 ännu mer tips från mig :)

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
charmander
Jr.
Jr.
charmander


Man
Antal inlägg : 32
Registration date : 09-01-28

ännu mer tips från mig :) Empty
InläggRubrik: ännu mer tips från mig :)   ännu mer tips från mig :) Icon_minitimemån feb 02, 2009 9:38 pm

tips för rollspel

Powerplaying

är strängt förbjudet. Powerplaying innebär att du styr andras karaktärer och/eller handlingen i rollspelet, utan att de andra har något att säga till om. Dusk slog till Silver i huvudet så att han svimmade är ett exempel. Här får Silver inte bestämma om han ska svimma eller inte, utan det är Dusk som gör det. Dusk kan inte heller bestämma att hon träffade när hon slog mot Silvers huvud. Istället borde det ha stått Dusk slog mot Silvers huvud, så att Silver också får vara med och bestämma om han ska svimma eller ens bli träffad. Det blir roligare för alla om alla är en del av det som händer och har lika mycket inverkan som alla andra.
Om Silver däremot är till exempel medvetslös eller bakbunden kan Dusk göra lite vad hon vill med honom, för då är det logiskt att han inte kan påverka det hela.

Godmooding

får inte heller förekomma. Det betyder att man gör sin karaktär odödlig, eller näst intill. Det är omöjligt att ducka alla slag och inte ta skada av flera attacker. Klart att du kan ducka det där slaget mot huvudet, Silver, men när Dusk sedan försöker hugga dig med kniven borde du bli träffad eftersom du redan duckat en annan attack. Du kan också välja att bli delvis träffad, men du borde klart ta vissa slag helt och känna följden av dem. Om någon hugger dig i armen borde du givetvis märka det. Men du kan ta det onda med det goda. När Dusk har kniven i din arm kan du försöka sparka henne nu när hon har tankarna på annat håll. Men tänk också på att den sparken nog är svagare eftersom du förlorar blod.
Självklart kan du vara bättre än andra, till exempel om din level är högre (i Pokémon) eller om du har mer erfarenhet, eller om din motståndare redan är skadad. Men du får helt enkelt inte komma ur en strid helt orörd.

Rolla inte ifrån

är en regel som inte är tillräckligt uppmärksammad. Det innebär att man väntar på varandra i rollspelet. Om Silver inte har fått säga något men Dusk och Spark har det, ska de vänta på Silver. Om de fortsätter utan Silver blir han lätt irriterad och arg, eftersom han inte har fått vara med och påverka någonting under en lång period. Vissa forum anser att man ska ha en ordning, t.ex. Dusk, Spark, Silver, Dusk, Spark, Silver. Ordningar är inte nödvändiga men alla blir mycket gladare om de får vara med, det vill säga att man väntar på dem. Om man har väntat på dem under några dagar men de fortfarande inte har svarat, är det okej att återuppta rollspelandet, men då bör man inte posta mer än en gång per dag, så att Silver fortfarande kan vara med när hans dator är lagad. Om Silver ska på semester för en vecka har han rätt att be Dusk och Spark att pausa och inte skriva något förrän han är tillbaka. Det är bara schysst.

Döda inte andras karaktärer utan deras tillstånd

säger sig självt. Om Dusk har övertaget och Silver vill fly, låt honom göra det. Silver kanske är väldigt fäst vid sin karaktär och vill inte att han ska dö. Om sedan Silver väljer att fortsätta slåss mot Dusk, kan han såklart bestämma att han dör. Dusk kan också skicka ett meddelande och fråga om det är okej att hon dödar Silver.

Var realistisk.

Om du är en liten valp kan du omöjligt döda en fullvuxen Houndoom, lika lite som en Metapod klarar sig undan en Ember utan större skador, om inte nu Metapod har använt Protect eller liknande. En annan sak som är värd att påpeka är att ingen föds ond, och alla är elaka av en anledning. Om det nu inte är en mental sjukdom som orsakar det hela, men då måste du också följa den sjukdomens symptom och så vidare.

den viktigaste regeln är att ha kul Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Maron
Webmaster
Webmaster
Maron


Kvinna
Antal inlägg : 315
Age : 29
Location : Skåne
Job/hobbies : Rita, pokemon, anime, manga, djur...
Registration date : 07-11-18

ännu mer tips från mig :) Empty
InläggRubrik: Sv: ännu mer tips från mig :)   ännu mer tips från mig :) Icon_minitimetis feb 03, 2009 12:32 am

Bra att du tog upp det, informativt och bra beskrivet.
*klistrar*
Till överst på sidan Gå ner
https://pokemonlightningstar.swedishforum.net
charmander
Jr.
Jr.
charmander


Man
Antal inlägg : 32
Registration date : 09-01-28

ännu mer tips från mig :) Empty
InläggRubrik: Sv: ännu mer tips från mig :)   ännu mer tips från mig :) Icon_minitimemån feb 09, 2009 10:24 pm

ja, det var ett utdrag ur regelverket från mitt forum.
dock jag vet att även meppe har samma regler.
(jag tog en kopia av honnom som tog kopia från regelverket på pokemonsverige.org, väldigt bra regler.)
men här är de bara riktlinjer då jag inte bestämmer här.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





ännu mer tips från mig :) Empty
InläggRubrik: Sv: ännu mer tips från mig :)   ännu mer tips från mig :) Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
ännu mer tips från mig :)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
PokemonLightningStar :: Övrigt :: Annat :: Rollspel-
Hoppa till: